Alle veelgestelde vragen

Vragen over hoe het Laadpaal Abonnement werkt

Deze vragen zijn vaker gesteld over hoe het laadpaal abonnement werkt, en hoe het proces van installeren gaat. Heb jij een andere vraag? Neem dan contact op. Je krijgt dan snel en persoonlijk antwoord. Beloofd.

Hoe werkt het verrekenen van stroomkosten op een thuislocatie (privé-adres)?

Als je de laadpaal thuis plaatst ga je stroom verbruiken van je privé stroomcontract. Je wilt natuurlijk dat die kosten zakelijk worden gemaakt, de auto is immers van de zaak. Dat gaat automatisch goed. Hoe het werkt?

Je gebruikt de MKB Brandstof laadpas om laadbeurten te starten en te stoppen. Deze laadpas wordt gekoppeld aan de laadpaal, zo weet de laadpaal dat jij het bent. Voor elke thuislaadtransactie wordt vervolgens 19 cent ex btw (23 cent inc. btw) in rekening gebracht op de autopas van MKB Brandstof. Zo komt het stroomverbruik thuis dus op de zakelijke factuur te staan, samen met eventuele andere mobiliteitskosten (carwash, garageparkeren, straatparkeren etc). Ook de kosten van het Laadpaal Abonnement worden op de verzamelfactuur gezet. Zo heb je het gemak en overzicht van één verzamelfactuur.

Tijdens het aanvragen van het Laadpaal Abonnement vragen we je om je privé bankrekeningnummer. Al het stroomverbruik thuis wordt vervolgens zonder inhoudingen of kortingen uitgekeerd op je privé bankrekening. Je ontvangt hiervan ook een creditfactuur. Dit gebeurt als een onbelaste vergoeding van 23 cent.

Samengevat: Je privé stroomverbuik van thuisladen wordt geincasseerd via de autopas (en zo worden het zakelijke kosten) en uitgekeerd op je privé bankrekening. Dit gebeurt automatisch en is fiscusproof.

Kan ik de laadpaal zelf installeren?

Nee, het Laadpaal Abonnement is altijd inclusief installatie van de laadpaal. De kans op fouten of ongelukken is te groot. En omdat MKB Brandstof de werking van jouw paal garandeert, installeren onze professionele elektrotechnisch installateurs jouw laadpaal. Wel zo prettig, toch?

Mag ik de laadpaal echt opzeggen wanneer ik wil?

Ja! Het laadpaal abonnement is maandelijks opzegbaar, vanaf de eerste maand. MKB Brandstof is er voor ondernemers, en ondernemen vraagt om wendbaarheid. Je kan het Laadpaal Abonnement dus maandelijks uitbreiden met een extra laadpaal, of opzeggen. Bij opzeggen betaal je alleen een opzegvergoeding voor de gemaakte kosten aan jouw elektrische installatie. Die kosten heeft MKB Brandstof gemaakt om kabels te trekken en jouw meterkast in te richten. Wel zo eerlijk toch? De vergoeding is zo laag als mogelijk. Na het verstrijken van 4 jaren mag je zonder enige vergoeding opzeggen. De opzegvergoeding bedraagt 1000 euro in jaar één, 750 euro in jaar twee, 500 euro in jaar drie en 250 euro in jaar vier. Deze kosten zijn fors lager dan wanneer je een koop-laadpaal na diezelfde tijd zou afdanken. Zelfs bij beëindiging met een opzegvergoeding ben je dus goedkoper uit dan bij een gekochte laadpaal.

Wat is de levertijd van de laadpaal?

Wij leveren normaal gesproken binnen 30 dagen, nadat je de aanvraag volledig hebt ingevuld. Installeren gebeurt altijd in overleg, en op een moment dat jou goed uitkomt. Heb jij een elektrische auto besteld, en duurt het nog even voordat je de laadpaal nodig hebt? Dat is geen punt. Je kan nu alvast bestellen en de installatie plannen we dan zo in, dat de laadpaal klaarstaat als jouw elektrische auto er is.

Hoe snel kan ik laden met deze laadpaal?

Bliksemsnel. De premium laadpaal in het Laadpaal Abonnement kan tot 22kW laden. Op die snelheid laad je een Tesla Model 3 Long Range binnen 4 uur van 0% naar 100%.

De beperking bij  het benutten van de laadsnelheid in de laadpaal zit dan ook niet in de laadpaal maar in jouw meterkast of in de auto.

Laad jij thuis? Dan kan je op een ‘normale’ stroomaansluiting (3×25 ampaire)  maximaal 11 kW laden als je een 3-fase aansluiting hebt. Bij een 1-fase aansluiting is het normale maximum 3,7 kW (1/3 van 11 kW omdat je 1 van 3 fasen benut). Heb je een zwaardere stroomaansluiting thuis, dan kan het mogelijk zijn om sneller dan 11kW te laden. Dit beoordelen we tijdens jouw aanvraag.

Ook je auto kan een beperking in laadsnelheid geven. De Jaguar i-Pace, VW e-Golf en Hyundai Kona (t/m 2019) zijn voorbeelden van auto’s die maximaal op 1 fase geladen kunnen worden. Het maakt dan dus niet uit of je meterkast 1-fase of 3-fase is. De auto benut maar 1-fase en laadt dus minder snel.

De praktijk leert wel dat heel snel laden thuis niet altijd nodig is. Veel elektrisch rijders komen niet leeg thuis. En veel mensen komen rond 18:00 thuis en gaan rond 08:00 weer van huis. In dit voorbeeld heb je dan 14 uur laadtijd thuis. Rijd jij elke dag je auto compleet leeg? Dan is dat anders. 

Op zakelijke locaties zijn vaak zwaardere aansluitingen beschikbaar. Daar is sneller laden vaker mogelijk. Ook hier geldt dat het goed is om te kijken naar de behoefte van de gebruikers van de laadpaal om de laadsnelheid te bepalen. Ontvang jij de hele dag bezoek (met een wens om te laden) dan is een hoge laadsnelheid heel prettig. Laad je zelf op de zaak, en staat je auto daar de hele dag alleen? Dan is het de vraag of je veel power nodig hebt.

We bekijken altijd de mogelijkheden op basis van jouw auto, meterkast en situatie. Zo krijg jij de beste oplossing voor jouw behoefte, zonder teveel te betalen.

Vragen over tarieven

Deze vragen zijn vaker gesteld over het tarief van het Laadpaal Abonnement en de samenhangende kosten. Heb jij een andere vraag? Neem dan contact op. Je krijgt dan snel en persoonlijk antwoord. Beloofd.

Kan mijn Laadpaal Abonnement ineens duurder worden?

Niet zomaar. De eerste 4 jaren is er een opzegvergoeding van kracht, omdat MKB Brandstof kosten heeft gemaakt om de elektrotechnische installatie aan te leggen. Gedurende die jaren blijft de prijs van het Laadpaal Abonnement gegarandeerd gelijk. Daarna mag MKB Brandstof een prijsverhoging doorvoeren. Jij bent op dat moment vrij om het abonnement zonder opgave van reden op te zeggen. Je bepaalt dus altijd zelf of je een eventuele prijsverhoging acceptabel vindt.

Is het stroomverbruik van de laadpaal inclusief bij het Laadpaal Abonnement?

Nee, je betaalt zelf de stroom die verbruikt wordt op de laadpaal. Bij 2000 kilometer rijden per maand, verbruikt een gemiddelde elektrische auto voor 75 tot 100 euro aan stroom. Dat is trouwens een stuk goedkoper dan het brandstofgebruik van een auto op fossiele brandstof.

Rekent MKB Brandstof een starttarief of transactiekosten?

Binnen het Laadpaal Abonnement worden geen transactiekosten gerekend. Jouw laadpaal kent nooit een starttarief. Niet voor jezelf, en niet voor anderen die bij jou opladen.

Als je met de autopas van MKB Brandstof op locatie laadt (buiten de deur) zijn er wel transactiekosten. Die bedragen 20 cent per laadbeurt. Je laadt dan wel tegen vaste tarieven. Zo ben je beschermd tegen woekertarieven die soms op laadpalen van anderen staan ingesteld.

Wat kost het als iemand anders mijn laadpaal gebruikt?

Het kost je geen geld, het levert je geld op. Alle laadpalen binnen het MKB Brandstof Laadpaal Abonnement hebben een gasttarief (tarief voor anderen dan de abonnementhouder) van 35 cent per kWh inclusief btw, dat is 29 cent exclusief btw. MKB Brandstof houdt hier niets op in, en keert deze inkomsten volledig uit aan de laadpaal abonnee. Zo verdien je bij regelmatig laden door derden je laadpaal (deels) terug. Voor jouw gasten geldt ook dat er geen transactiekosten worden gerekend of een starttarief. Jouw laadpaal rekent dus een eerlijk tarief aan jouw gasten. Wel zo prettig als je als ondernemer klanten of partners over de vloer krijgt.

Kost het Laadpaal Abonnement echt 39 euro?

Ja. Het kost echt 39 euro. 

Klaar om te bestellen?

De beste service van MKB Brandstof.

De kwaliteit en service van MKB Brandstof, ook bij je laadpaal.

Een laadpaal kopen is meer gedoe en meestal duurder.

Al je mobiliteitskosten fiscusproof op één verzamelfactuur: ook je laadpaal.